Betonschade waargenomen
Tijdens een onderhoudsafsluiting van de Oostbuis is eind vorig jaar een lekkage waargenomen. Het gaat om het laatste gedeelte van de Oostbuis vanuit Terneuzen richting Borssele. Wat eerder een normale lekkage leek, wat vaker voorkomt, bleek bij nader onderzoek om een scheur in het beton te gaan. Deze scheur loopt over meerdere betonnen tunnelringen, waarbij één ring bestaat uit acht segmenten. In één segment is sprake van een breuk. De scheur en de breuk zitten onder het land bij Ellewoutsdijk, dus niet onder water.
Oorzaak betonschade
De N.V. Westerscheldetunnel heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaak. Het meest waarschijnlijk is dat een aantal omstandigheden gezamenlijk hebben geleid tot de betonschade. De belangrijkste aspecten zijn de grondlaag op de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis. Daarnaast heeft de keuze voor ander ringvoegmateriaal tijdens de bouw van de tunnel geleid tot grotere krachten op de schadelocatie dan gedacht. De tunnelringen waren daar vanwege onvoldoende wapening niet in staat om de druk zonder schade op te vangen. Tijdens inspecties in het overige deel van de Oostbuis en in de gehele Westbuis is geen verdere schade gevonden.
Het hele onderzoeksrapport lees je hier: Onderzoeksrapport betonschade Oostbuis
Stabiele situatie
De in september geplaatste vervormingsmeters laten zien dat er sprake is van geringe vervorming van de tunnelringen. De monitoring door de scheurwijdtemeters toont aan dat er sprake is van geringe beweging van de scheur en breuk, mede onder invloed van het getij en de temperatuur in de tunnel. De onderzoeken tonen aan dat de tunnel veilig is en in staat is om de gevolgen van de betonschade op te vangen. Deze conclusie biedt tijd en ruimte om te werken aan het plan voor herstel. De monitoring blijft actief totdat de betonschade is hersteld.
Reparatie op termijn noodzakelijk
Het afsluiten van de Oostbuis is op basis van de huidige meetresultaten niet aan de orde. De Westerscheldetunnel blijft open en is veilig te gebruiken. Reparatie is op termijn noodzakelijk. Het team van experts doet de komende maanden gericht aanvullend onderzoek en werkt aan een plan voor het herstel. In het tweede kwartaal van 2024 verwacht de N.V. Westerscheldetunnel dat bekend is hoe en wanneer het herstel wordt uitgevoerd.
Tijdlijn
We hebben een tijdspad gemaakt om je mee te nemen in welke activiteiten er wanneer zijn uitgevoerd om de situatie te beoordelen.
Laatste update
De N.V. Westerscheldetunnel heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaak van de eerder dit jaar ontdekte betonschade in de Oostbuis van de Westerscheldetunnel. Het meest waarschijnlijk is dat een aantal omstandigheden gezamenlijk hebben geleid tot de betonschade. De uitkomsten van het onderzoek wijzen richting de druk van de bovenliggende grond, het gebruikte ringvoegmateriaal tijdens de bouw en onvoldoende wapening in de segmenten. Het onderzoek herbevestigt dat de tunnel veilig en stabiel is. In het tweede kwartaal van 2024 kan duidelijkheid worden gegeven over hoe en wanneer het herstel wordt uitgevoerd.