De Westerscheldetunnel is een geboorde tunnel. Voor de bouw zijn twee tunnelboormachines gebruikt, de Sara voor de Oostbuis en de Suzanna voor de Westbuis. Deze machines boorden vanaf Terneuzen richting Zuid-Beveland met een gemiddelde snelheid van ongeveer 12 meter per dag. Het boren van de eerste buis begon in juli 1999. Twee maanden later begon het boren van de tweede buis.
Boortechniek
Door de aanwezigheid van zogeheten Boomse klei, een harde compacte klei, vroeg het boorproces speciale aandacht. Er is geboord volgens de hydroschildmethode. Bij deze methode wordt een bentonietslurry (water met bentoniet) gebruikt om aan het boorfront voldoende steundruk te geven. Daarnaast dient de slurry als transportmedium voor de afvoer van de losgegraven grond. Van de grond is de helft hergebruikt, de rest is in de Westerschelde gestort.
Beide tunnelbuizen zijn opgebouwd uit 3.300 tunnelringen van twee meter breed. Nadat de tunnelboormachine ruim twee meter had geboord, werd een tunnelring aangebracht. Iedere ring bestaat uit zeven tunnelsegmenten van 45 centimeter dikte en een sluitstuk. In totaal zijn er 53.000 tunnelsegmenten verwerkt die allemaal op de bouwplaats zijn gefabriceerd.
Bouwfeitjes
- Kosten: 752 miljoen euro
- De Westerscheldetunnel is gebouwd door aannemerscombinatie Kombinatie Middelplaat Westerschelde: BAM Infrabouw BV, Heijmans NV en Voormolen Bouw BV (Nederland), Franki NV (België), Philipp Holzmann AG en Wayss & Freytag AG (Duitsland)
- De aanleg is uitgevoerd volgens de zogenaamde hydroschildmethode
- Daarvoor zijn 2 tunnelboormachines gebouwd met een diameter van 11,33 meter en een lengte van 11 meter
- De bouw van de boormachines duurde 15 maanden
- De boormachines wogen samen 4.000 ton en kostten 90 miljoen euro
- Het boren van de eerste tunnelbuis startte in juli 1999, twee maanden later begon het boren van de tweede buis
- Er is geboord vanaf Terneuzen richting Zuid-Beveland
- Per dag is gemidddeld 12 meter geboord
- Elke tunnelbuis is opgebouwd uit 3.300 tunnelringen, een tunnelring bestaat uit 7 betonnen segmenten en een sluitsteen, in totaal zijn 53.000 tunnelsegmenten verwerkt
- Tijdens de bouw was er voor een informatiecentrum voor geïnteresseerden
- Op 14 maart 2003 is de tunnel geopend