N.V. Westerscheldetunnel Meer WST
Blijf op de hoogte Blijf op de hoogte van de actuele verkeersinformatie

Alle oude t-tags verzamelen

Ruim 80.000 oude, witte t-tags worden de komende jaren vervangen. Movenience is daar vorig jaar augustus mee gestart. Inmiddels zijn er al 12.000 t-tags omgeruild. En de oude t-tags? Die worden volledig hergebruikt om mooie, nieuwe producten van te maken. Maar voor we de t-tags op weg naar hun nieuwe leven volgen, gaan we even helemaal terug naar waar het ooit begon voor dit witte apparaatje.

De nieuwe, zwarte t-tag

Sinds de opening van de Westerscheldetunnel in 2003 betalen klanten met de oude t-tag. Na 15 jaar was het tijd voor een nieuwe generatie t-tag. Daarbij is ook gekeken naar andere vormen, zoals een stickertag. Uiteindelijk is gekozen voor t-tag die, net als de oude, via infrarood werkt. In het ontwerp is de feedback van klanten meegenomen. Zo is de nieuwe t-tag kleiner, heeft een accu en is zwart in plaats van wit. De t-tags zijn ontwikkeld door Efkon. In het ontwerp van de nieuwe t-tag is rekening gehouden met een langere levensduur door middel van een accu in plaats van een batterij.

Wat gebeurt er met de oude t-tags?

Uiteraard willen we voorkomen dat klanten de oude t-tag zomaar in de prullenbak gooien. Voor het milieu is het namelijk beter om ze in te zamelen, onderdelen te recyclen en weer nieuwe grondstoffen en producten van te maken. Klanten krijgen van Movenience een brief of mail als zij aan de beurt zijn om hun oude t-tag om te wisselen voor een nieuwe. Binnen een week valt de nieuwe t-tag dan op de mat. Na een passage met de nieuwe t-tag, is de oude niet meer te gebruiken. Het makkelijkste is om de oude t-tag in de retourenvelop terug te sturen naar Movenience, maar klanten kunnen de t-tag ook inleveren bij een milieustraat in de buurt, in de inzameltonnen op het Tolplein of bij Profile in Goes, Middelburg, Terneuzen, Zierikzee of Middelharnis,

Milieustraat

Hoe of waar de t-tags ook worden ingeleverd, uiteindelijk komen ze allemaal bij de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) terecht. We spreken directeur Paul Marinissen van de ZRD op de milieustraat in Terneuzen. Hij neemt ons mee naar de container met e-waste. “In deze container, tussen de oude wasmachines en magnetrons, komen de t-tags terecht. E-waste zijn alle afgedankte apparaten met een stekker of (oplaadbare) batterij, maar ook tl-buizen, spaar- en ledlampen. Ook wel wat vroeger wit- en bruingoed genoemd werd”, legt hij ons uit.

Richting het Brabantse

In een ruim 4.000 kilo wegende container vol e-waste gaat de t-tag van de Zeeuwse milieustraten naar Roosendaal. “In het sorteercentrum van Saver worden alle elektrische apparaten uit Zuid-Holland, West-Brabant en Zeeland ingezameld en gesorteerd voor Wecycle. Uiteindelijk zorgt Wecycle, de organisatie die in opdracht van producenten en importeurs zorgt voor een verantwoorde inzameling van e-waste, voor de verwerking van de onderdelen van de oude t-tags tot nieuwe grondstoffen en producten.”

Van t-tag tot fleecetrui

Helaas zijn er geen recyclecijfers bekend op t-tagniveau, dit omdat de t-tag al bij de milieustraten terecht komt bij al het andere e-waste. Wat e-waste oplevert is dan weer wel na te gaan. Paul: “Zo zien we op de website van Wecycle dat 95% een ‘nuttige toepassing’ krijgt. Dat wil zeggen bijna volledig hergebruikt wordt. Dit getal bestaat uit zowel het hergebruik van materiaal als energieterugwinning uit de e-waste.”

Maar wat blijft er uiteindelijk van onze oude t-tag over? “Een t-tag weegt ongeveer 90 gram. Het grootste deel van het apparaatje kan hergebruikt worden. Zo wordt het kunststof van de oude t-tag onder andere gebruikt voor het maken van PVC-buizen, telefoonbehuizing en zelfs fleecetruien.” Fleece is materiaalsoort die zeer geschikt is om van gerecycled plastic en kunststof, zoals van de behuizing van de t-tags, te maken. De grondstoffen worden tot schilfers vermalen, gesmolten en daarna tot fleece-garen gesponnen. Het kan dus zijn dat er in jouw fleecetrui of fleecedekentje een stukje van de oude t-tag verwerkt is.