In de civiele techniek (weg- en waterbouw) is de term kunstwerk de technische term voor een infrastructureel bouwwerk, in de volksmond bekender als een viaduct of aquaduct bijvoorbeeld. Als je regelmatig door de Westerscheldetunnel of Sluiskiltunnel rijdt, passeer je ze elke keer weer. Maar vallen ze je ook op? Laten we verder kennismaken met deze bijzondere infrastructurele hoogstandjes.
Veilige oversteek over de Westerscheldetunnelweg
Bij de aanleg van de Westerscheldetunnel kwam ook de tunnelweg ernaartoe. De wegen en de spoorlijn die er al lagen, moesten daarom op een andere manier worden ontsloten. Hiervoor werden diverse kunstwerken gebouwd, waaronder bijvoorbeeld de viaducten Borsseledijk, Assenburgseweg, Monsterweg en, waarschijnlijk een van de bekendste, de ongelijkvloerse spoorwegovergang de Hangtrogbrug. We noemen dit ook wel kruisende kunstwerken, omdat ze de oversteek maken over de Westerscheldetunnelweg. Maar, dit zijn lang niet alle kunstwerken op het tracé. Wat dacht je van de loopbrug boven het Tolplein? Of de gekleurde tunnelring (landmark) richting Terneuzen? In totaal telt het tracé van de Westerscheldetunnel veertien kunstwerken en het tracé van de Sluiskiltunnel heeft er vier. Wist jij dit?
Prijswinnende Hangtrogbrug
Het grootste architectonische hoogstandje van het tracé is toch wel de Hangtrogbrug. De grote, hangende brug zorgt ervoor dat het treintransport veilig de tunnelweg kan passeren richting Dow Benelux, Yara of richting Gent. Na de opening in 2003 ontving de N.V. Westerscheldetunnel hier zelfs de Betonprijs voor. Met grote witte hangportalen en stalen kabels springt de Hangtrogbrug er ook wel uit op het tracé. Rijd je op de N62 dan kom je deze imposante goederenovergang geheid tegen. Het voordeel van deze constructie is dat hij vrij laag boven de Westerscheldetunnelweg gebouwd kon worden. Op die manier kon de overgang beter aangesloten worden op het bestaande spoor.
Complex onderhoud
Inmiddels zijn de meeste kunstwerken 20 jaar of ouder. Gelukkig liggen de kunstwerken er nog goed bij! Maar dit betekent wel dat groot onderhoud op termijn een keer nodig is. Dat maakt het ook meteen vrij complex. Waarom? Omdat je bij het onderhoud aan bijvoorbeeld een viaduct soms ook een deel van de Westerscheldetunnelweg moet afsluiten. Dit vraagt dus om een goede voorbereiding en planning. Daarnaast is de WST eigenaar van de kunstwerken, maar sluiten deze vaak aan op een weg van bijvoorbeeld Provincie Zeeland of North Sea Port. Een goede samenwerking daarin is dus heel belangrijk!