N.V. Westerscheldetunnel Meer WST
Blijf op de hoogte Blijf op de hoogte van de actuele verkeersinformatie

Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt. Zo stellen we een snelheidsbeperking in tijdens onderhoud of voor het beveiligen van een pechgeval. Op die manier kunnen tunnelwachten, onderhoudspersoneel en bergers veilig hun werk doen.

Op het Tolplein geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur. Met deze snelheid kan het verkeer veilig passeren en is doorstroming gegarandeerd. Daarnaast is het ook veiliger voor onze tolpleinmedewerkers. Let er op dat zij over het Tolplein lopen om gestrande bestuurders weer op weg te helpen.

In beide richtingen wordt 24 uur per dag, 7 dagen per week de snelheid gemeten over een afstand van 8 kilometer. Bij een trajectcontrole hangen er camera’s op meetpunten langs de weg. Deze camera’s registreren ieder voertuig. De tijd die het voertuig erover doet tussen twee meetpunten, geeft aan hoe hard er is gereden. Is dit harder dan de toegestane snelheid? Dan kan de kentekenhouder een boete in de bus verwachten.

Veiligheid

Harder rijden dan de maximum snelheid levert gevaarlijke situaties op. Zeker in een tunnel. Gelukkig zien we dat door de trajectcontrole grote snelheidsverschillen voorkomen worden. En dat komt de verkeersveiligheid alleen maar ten goede.

 

 

De trajectcontrole in de Westerscheldetunnel wordt uitgevoerd door het Openbaar Ministerie. Als wegbeheerder mag de N.V. Westerscheldetunnel namelijk niet op snelheid handhaven. Vragen over een boete of de trajectcontrole kunnen gesteld worden via www.openbaarministerie.nl.

 

Top 3 veelgestelde vragen

  • Wat is tunneldosering en waarom wordt het toegepast?

    Tunneldosering is het gereguleerd toelaten van verkeer in de tunnel. Het verkeer wordt telkens met korte onderbrekingen in de tunnel toegelaten. De tunnel is hierdoor voor korte tijd afwisselend open en dicht. Tunneldosering wordt toegepast vanuit veiligheidsoverwegingen om file in de tunnel te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat er minder verkeer in de tunnel aanwezig is.

    File in de tunnel kan voorkomen worden doordat de tunneloperator tunneldosering instelt en/of een snelheidsbeperking toepast. Bij het inzetten van een snelheidsbeperking wordt de snelheid van het verkeer omlaag gebracht, waardoor er minder remmend verkeer in de tunnel ontstaat. Het verschil in snelheid tussen vrachtverkeer en autoverkeer wordt hiermee verminderd, waardoor er een rustiger verkeersbeeld in de tunnel ontstaat.

    Afhankelijk van de verkeersdrukte en -beeld wordt een passende methode toegepast. Dit kan zijn door het instellen van een snelheidsmaatregel en/of met toeritdosering. De tunneloperator houdt via camerabeelden de situatie continu nauwlettend in de gaten en neemt maatregelen die op dat moment het best passend zijn voor de situatie. Alles met het oog op het voorkomen van stilstaand verkeer in de tunnel en een veilige doorstroming.

  • Waarom wordt er 1 rijstrook afgesloten in de tunnelbuis, als het pechgeval pas ná de tunnel staat?

    Wanneer er een pechgeval aan het eind van de tunnelbuis of direct erbuiten staat, dan wordt er uit voorzorg één rijstrook afgesloten in de hele tunnelbuis. Dit wordt ook gedaan bij werkzaamheden. Het verkeer kan (meestal over de linkse rijbaan) passeren met een beperkte snelheid van 70 km/u. Het is vanuit de tunnelwetgeving niet toegestaan om in een tunnel rijstroken te verminderen. Dit omdat het invoegen van verkeer van twee naar één rijstrook gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, zeker vanwege het snelheidsverschil tussen het langzamere vrachtverkeer en personenauto’s. Dit kan filevorming veroorzaken of een aanrijding. Bij file in de tunnel zijn wij verplicht om de tunnel te sluiten. Aangezien we dit voor willen zijn, sluiten we voor de tunnel één rijstrook af en wordt het verkeer rustig naar één rijbaan geleid. Zo kunnen we de verkeersdoorstroming waarborgen.

  • Kan mijn voertuig met Adaptive Cruise Control en of automatisch remsysteem ongewenst reageren in de tunnel?

    Moderne technieken maken auto’s steeds veiliger en makkelijker om in te rijden, ook in een tunnel. Het is echter bekend dat sommige voertuigen onverwacht reageren op de schaduwwerking in een tunnel en daardoor remmen. Voor ieders veiligheid adviseren we om de ACC en of het automatisch remsysteem in jouw voertuig uit te schakelen als je de tunnel passeert of contact op te nemen met je dealer.