N.V. Westerscheldetunnel Meer WST
Blijf op de hoogte Blijf op de hoogte van de actuele verkeersinformatie

Kuzee bergt al 10 jaar vrachtwagens met pech in de tunnel

“Onderweg naar een pechgeval heb ik vaak nog geen idee wat er precies aan de hand is. Als er ergens een gestrande vrachtwagen staat, krijg ik een belletje van het Centraal Meldpunt voor Vrachtautoberging (CMV) met de locatie. Gelukkig ken ik ondertussen alle hectometerpaaltjes wel zo’n beetje uit m’n hoofd, want je moet wel weten waar je heen moet”, vertelt Mark Kuzee, mede-eigenaar van Kuzee Autologistiek uit Vlissingen. Sinds 10 jaar bergt het bedrijf vrachtwagens voor de tunnel. Ze rijden aan vanuit 3 locaties: Ritthem, Goes en Terneuzen.

Camping Kuzee

“Het terrein achter ons bedrijf in Ritthem noemen we voor de grap ook wel eens ‘Camping Kuzee’. Er overnachten hier regelmatig vrachtwagen­chauffeurs in hun cabine. Als ze de bergingskosten niet meteen kunnen betalen, koppelen we hun lading los en moeten de (buitenlandse) chauf­feurs soms een paar dagen wachten voordat hun baas het geld heeft overgemaakt. Vroeger gaven we nog wel eens een factuur mee, maar het kwam te vaak voor dat we het geld nooit zagen. Vandaar dat er nu regelmatig gasten inchecken op onze ‘camping’”, lacht Mark.

Rennen of stilstaan

Net zoals onze operators weet ook Mark nooit wat de dag hem brengt. Kan hij de ochtend rustig beginnen met een bakje koffie of moet hij gelijk aan de slag met allerlei pechgevallen? “Dat je van tevoren geen idee hebt wat je die dag gaat doen, maakt het werk erg leuk en afwisselend. Soms loop je een hele dag te rennen en te vliegen en heb je nergens tijd voor en een andere dag heb je maar een paar pechgevallen. We kijken ook vaak naar de weersvoorspelling. Als het regent, behoorlijk waait of het sneeuwt voor het eerst, dan kun je bijna wachten op ongelukken. Het komt ook regel­matig voor dat we uren bezig zijn met een berging. Gelukkig heb ik een lieve vrouw die dan eten komt brengen én hebben we in elke auto een magnetron. We zorgen wel goed voor onszelf”, lacht Mark.

Heftige ongevallen

“Door dit werk zie je veel narigheid. Gewonden, mensen die vastzitten in hun voertuig of zelfs overledenen. Ik kan me daar gelukkig goed voor afsluiten en neem het niet mee naar huis. Vergeten doe je het niet hoor. Die bergingen blijven je wel bij.  Ook het bijzondere ongeval met de kraanwagen op het tracé van de tunnel in 2017 vergeet ik niet. Toen we ter plekke kwamen, werd al snel duidelijk dat berger Mammoet toch een betere oplossing was omdat de kraan maar liefst 72 ton woog! Zo’n grote bergingsoperatie zie je niet vaak. Dat was zelfs voor ons spectaculair.“