N.V. Westerscheldetunnel Meer WST
Blijf op de hoogte Blijf op de hoogte van de actuele verkeersinformatie

Een tiptop tracé dankzij de maaitrein van Riemens-Hoek

Goed onderhouden bermen zijn niet alleen prettig voor het zicht, maar een ‘must’ voor de verkeersveiligheid. De imposante maaimachines van Riemens-Hoek Groenvoorziening nemen drie keer per jaar de bermen langs het tracé van de Westerschelde- en de Sluiskiltunnel onder handen. Een klus waar altijd veel bij komt kijken, maar die ze niet zouden willen missen.

Riemens-Hoek is verantwoordelijk voor al het groen langs het tracé, met uitzondering van het Tolplein. Eigenaar Dirk Riemens: “In mei en juli maaien we de midden- en de buitenberm. Een klus die ongeveer een week duurt. In september maaien we naast de berm ook de geluidswallen, sloten, dijken en bredere bermen. Daar zijn we zo’n vier weken mee bezig. Dan zorgen we ervoor dat alles tot in de puntjes gemaaid is en lekker kort de winter in gaat.”

Voordat het onderhoud van start gaat, stelt Dirk een draaiboek op. “Daarin spreken we met de hoofdaannemer en de Westerscheldetunnel af in welke volgorde we maaien en welke maatregelen de controlekamer moet nemen”, legt Dirk uit. “We maaien altijd in een zogeheten maaitrein van zes voertuigen. Aan kop gaan twee grote tractoren met maaiarmen die de hele bermstrook in één keer maaien en opzuigen. Daarachter rijdt een bus met collega’s die met bosmaaiers de afwerking rond alle obstakels, zoals hectometerpaaltjes en pechhavenbordjes, voor hun rekening nemen. Een botsabsorber en twee rijdende vooraankondigingen sluiten de rij, zodat wij zo veilig mogelijk kunnen werken.”

“We werken altijd buitenom de spits”, gaat Dirk verder. “We werken dan flink door, want het is altijd weer een uitdaging om binnen de tijd klaar te zijn. Regent het bijvoorbeeld die dag? Dan ben je al snel een uur langer bezig, omdat dat het maaien veel lastiger maakt. Aan het einde van een maaidag controleren we altijd ons werk. Is er geen schade? Zijn we niks vergeten? Ons doel is om alles in één keer goed te doen, want je kan niet zomaar even terug met de hele maaitrein.”

Volgens Dirk kun je aan de kwaliteit van de berm precies zien waar het tracé van de Westerscheldetunnel begint. “Vooral als we het net hebben gemaaid, dan is het net een gazonnetje”, lacht Dirk. “Het fijne aan werken voor de Westerscheldetunnel is dat ze de lat net iets hoger leggen dan andere opdrachtgevers. Ze hebben oog voor kwaliteit en weten dit ook te waarderen. We krijgen de ruimte om alles tiptop in orde te maken. En dat werkt erg prettig. Ons onderhoudscontract loopt nog tot 2033, dus gelukkig mogen we deze klus nog heel wat jaren uitvoeren.”