N.V. Westerscheldetunnel Meer WST
Blijf op de hoogte Blijf op de hoogte van de actuele verkeersinformatie

Communicatie bij incidenten

De N.V. Westerscheldetunnel vindt het belangrijk om klanten zo duidelijk en transparant mogelijk te informeren over stremmingen in en om onze tunnels. Voor actuele verkeersinformatie, kun je je als weggebruiker aanmelden voor e-mail- en/of SMS-meldingen, onze gratis app WSTVerkeer downloaden en pushberichten ontvangen, @WSTVerkeer op Twitter volgen of onze website raadplegen.

Tijdens én buiten kantoortijden

Er zit een piketteam van vier personen achter de communicatie bij incidenten, tijdens én buiten kantoortijden. Is er een stremming in de tunnel of op het tracé? Dan belt de operator en neemt de situatie door met degene die dienst heeft. Vervolgens communiceren we via onze website, app, e-mail, SMS en Twitter steeds de actuele verkeerssituatie.

Zo’n 300 keer per jaar is er iets aan de hand op het tracé, het Tolplein of in één van de tunnels. Dat betekent dus ook dat de pikettelefoon minstens 300 keer per jaar rinkelt. In tweederde van alle gevallen gaat het om incidenten, denk aan een pechgeval, ongeval of rommel op het tracé. In andere gevallen zijn er bijvoorbeeld werkzaamheden langs de weg zoals maaien of onderhoud.

Meeste incidenten in de Oostbuis

In 2021 had het piketteam 16 keer een incident waarbij de afhandeling langer dan een uur duurde. Vaak ging het om een vrachtwagen met pech of een ongeval, waarna de file zich langzaam oplost. Eén keer was er sprake van brand. De tunnelbuis waar de meeste incidenten plaatsvinden is de Oostbuis richting Borssele. Hier begint elke dag rond 15.00 uur de spits, onder andere door personeel van Dow dat elkaar afwisselt.

Er is niet één vaste, drukke piketmaand aan te wijzen. De ene maand is het rustig, de andere maand gebeuren er meerdere incidenten. In 2021 werd het piketnummer in juni het meest gebeld, de jaren daarvoor was dat in september (2020) en januari (2019).

Klantenservice

Bij elke afsluiting informeren we ook onze Klantenservice over wat er aan de hand is zodat zij weggebruikers, die naar de Klantenservice bellen, , kunnen informeren. De Klantenservice adviseert klanten altijd om gebruik te maken van onze gratis app WSTVerkeer of een kijkje te nemen op onze website. Hier is namelijk altijd de meest actuele informatie te vinden.