Belijning en borden schoonmaken, lampen controleren, muren wassen, straatkolken reinigen, schades repareren etc. We hadden het er gisterenavond en vannacht druk mee. Tijdens de afsluiting is groot onderhoud uitgevoerd in de tunnel zelf, op het Tolplein en langs het tracé. Zo’n grote afsluiting doen we één keer per jaar. Alle onderhoudswerkzaamheden waarvoor de tunnel autovrij moet zijn, sparen we op voor deze ene nacht. We kijken bijvoorbeeld het volledige elektrische systeem na, omdat het dan mogelijk is om de spanning er even af te halen. Ook voeren we verschillende inspecties uit aan civiele constructies en systemen, en waar nodig doen we reparaties. Ook het Tolplein heeft een grote schoonmaakbeurt gekregen en de overkapping is geïnspecteerd. Helaas konden de asfaltwerkzaamheden vanwege de weersomstandigheden niet doorgaan.
Dit jaar hebben we niet alleen groot onderhoud uitgevoerd, maar er is ook een grootschalige calamiteitenoefening gehouden in samenwerking met de Veiligheidsregio Zeeland. Er werd een groot ongeval in de Oostbuis nagespeeld met onze collega’s en hulpdiensten (brandweer, ambulancedienst, politie), lotusslachtoffers en figuranten om de oefening zo realistisch mogelijk te maken. We zijn wettelijk verplicht om minimaal een keer in de vier jaar zo’n grote calamiteitenoefening te houden. Het geoefende scenario is iedere keer weer anders. Om zo min mogelijk overlast te veroorzaken, wordt de oefening gecombineerd met de jaarlijkse onderhoudswerkzaamheden.
We pakken dus flink uit tijdens zo’n totaalafsluiting. In totaal zijn er zeker 150 mensen aan de slag geweest om onderhoud uit te voeren. Voor de veiligheid van deze mensen is het nodig om de Westerscheldetunnel een nacht volledig af te sluiten en het verkeer om te leiden via Antwerpen.