N.V. Westerscheldetunnel Meer WST
Blijf op de hoogte Blijf op de hoogte van de actuele verkeersinformatie

In 2022 is er in totaal keer 7.714.818 gepasseerd bij de Westerscheldetunnel tegenover 6.937.723 keer in 2021, een stijging van 11,2%. Gemiddeld hadden we zo’n 21.000 passages per dag.

Verloop van de passages en records

Het hele jaar door hebben we veel pieken gehad met drukke dagen. Dat het drukker wordt, is ook goed te zien aan de rustige dagen. Waar we in 2019 nog 14 dagen hadden met minder dan 10.000 passages, waren dat er in 2022 nog maar elf. Veel pieken dus en dat betekent nieuwe records! Dit jaar hadden we op vrijdag 17 juni zelfs de drukste dag ooit met 30.679 passages. Een afgesloten Liefkenshoektunnel in Antwerpen was de oorzaak voor de drukte op het Tolplein. Zodra er bij Antwerpen een file staat, zien we de passages met name aan de Oostkant richting Goes met sprongen omhoog gaan. De tweede, drukste dag ooit komt ook uit 2022. Vrijdag 21 oktober passeerden er 30.627 voertuigen. Naast dat vrijdag 17 juni de drukste dag ooit was, passeerden er deze dag ook de meeste vrachtwagens ooit met 3.705 passages.

Records op een rij

  • De drukste dag was 17 juni met 30.679 passages
  • De rustigste dag was 1 januari met 8.027 passages
  • Op 17 juni passeerden de meeste vrachtwagens ooit met 3.705 passages
  • De maand augustus had de hoogste beschikbaarheid ooit, de tunnel was niet eerder zo weinig afgesloten.

Beschikbaarheid

In principe is de Westerscheldetunnel 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar. Toch is een tijdelijke afsluiting soms nodig. Gepland of ongepland. Bijvoorbeeld voor een auto met pech, onderhoud of rommel op de rijbaan. In 2022 waren beide buizen van de Westerscheldetunnel 98,2% van de tijd volledig beschikbaar voor verkeer. In augustus was de tunnel zelfs zo weinig afgesloten, dat deze maand de hoogste beschikbaarheid ooit heeft. Dat was prettig voor alle vakantiegangers en andere passanten die door de tunnel reden!

Lees hier het volledige boekje ‘2022 in Feiten en Cijfers’.