

Over de betonschade
-
Wat is er precies aan de hand?
Aan het einde van de Oostbuis (richting Borssele) is in de Westerscheldetunnel, aan de bovenzijde, een scheur in het beton gevonden. Deze scheur loopt over meerdere betonnen segmenten van de tunnelringen (één ring bestaat uit acht segmenten). In één van de segmenten is sprake van een breuk. Door experts is na onderzoek bevestigd dat de tunnel veilig is. Reparatie is op termijn wel noodzakelijk en zal plaats vinden in 2027. De verdere details, volgen op een later moment.
-
Wat is de oorzaak van de schade?
Het meest waarschijnlijk scenario is dat een aantal omstandigheden hebben geleid tot de betonschade. Daarin spelen drie belangrijke aspecten een rol:
- De grondlaag op de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis.
- Toepassing van ander materiaal als ringvoegmateriaal bij de bouw van de tunnel, waardoor de tunnelringen grotere krachten moesten opnemen. Het opvangen is niet zonder schade gelukt.
- Onvoldoende wapening in de betreffende segmenten.
-
Kan er op andere locaties in de tunnel ook betonschade ontstaan?
De aspecten die hebben geleid tot de betonschade in de Oostbuis gelden alleen voor die specifieke locatie waar de tunnelbuis over gaat naar de vaste toerit. Tijdens het onderzoek zijn geen aanwijzingen voor afwijkingen in de rest van de Oostbuis en in de Westbuis gevonden.
-
Kan zo’n scheur doorlopen naar de andere buis?
Dit kan niet. Omdat beide tunnelbuizen los staan van elkaar, is het niet mogelijk dat een breuk in de ene buis kan doorlopen naar de andere buis.
-
Hadden de scheur en breuk eerder ontdekt kunnen worden?
Doordat de segmenten voorzien zijn van een laag hittewerende bekleding en de scheurvorming / breuk niet direct een lekkage veroorzaakte, is de schade niet eerder ontdekt.
-
Hoe groot is de breuk?
De breuk is maximaal 1 centimeter breed en loopt over de breedte van het segment, dat is 2 meter.
-
Hoe lang is de scheur?
De scheur loopt over 15 ringen en is circa 30 meter lang.
-
Er wordt gesproken over een breuk en soms over een scheur. Wat is eigenlijk het verschil?
Tunnelbuizen zijn van gewapend beton gemaakt, om de enorme druk op te vangen. Bij een scheur doet het beton nog waarvoor het bedoeld is. Bij een breuk is dit niet het geval, het beton is door de breuk verzwakt. In dit geval betekent het dat de omliggende segmenten de druk moeten opvangen. Doordat het gebroken segment goed ingeklemd wordt door de segmenten in dezelfde ring, maar ook door de omliggende ringen, is de Oostbuis volgens experts stabiel en veilig.


Over de herstelwerkzaamheden
-
Wanneer en hoelang wordt de Oostbuis afgesloten voor de herstelwerkzaamheden?
De Oostbuis moet circa vier maanden dicht voor reparatie. De N.V. heeft ongeveer 1,5 jaar de tijd nodig om deze reparatie voor te bereiden. De reparatie zal begin 2027 plaatsvinden.
-
Waarom hebben jullie 1,5 jaar de tijd nodig om de reparatie voor te bereiden?
Om de overlast van de afsluiting zoveel mogelijk te beperken wordt de uitvoering tot in de details voorbereid, zodat de kans op tegenvallers tijdens de reparatie zo klein mogelijk is. Naast de technisch gedetailleerde voorbereiding moet er een overeenkomst komen met een aannemer die het werk uitvoert, er moet een vergunningsprocedure in gang worden gezet met de gemeente Borsele als bevoegd gezag en er wordt in overleg met de omgeving een verkeers- en omgevingsplan opgesteld.
-
Wat zijn de kosten van de reparatie van de betonschade aan de Oostbuis en door wie worden deze betaald?
Dit intensieve en tijdrovende project gaat circa 13,5 tot 19,5 miljoen euro kosten. Hierin zitten, naast de kosten voor reparatie, ook kosten die gemaakt worden in de voorbereiding, gemiste tolinkomsten en de kosten van de verkeersmaatregelen en communicatie. De kosten voor de herstelwerkzaamheden van de Oostbuis worden betaald door de N.V. Westerscheldetunnel.
-
Waarom moet er toch gerepareerd worden als de situatie veilig en stabiel is?
Herstel is noodzakelijk om de veiligheid en de levensduur van de Westerscheldetunnel op langere termijn te garanderen. Niets doen is geen optie, omdat de scheur langzaam wel groter wordt.
-
Zijn er andere mogelijkheden om de betonschade in de Oostbuis te herstellen met minder overlast?
Er is onderzocht op welke manier de schade hersteld moet worden. Tal van oplossingsrichtingen zijn onderzocht, van een spreekwoordelijke pleister op de scheur tot het vervangen van het gebroken segment. De enige oplossing is om over een lengte van 30 meter een nieuwe betonnen ring (inliner) aan te brengen, die de draagkracht van de bestaande segmenten overneemt.


Over de bereikbaarheid
-
Er wordt gesproken over een bereikbaarheidsplan, wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Je kunt je voorstellen dat het afsluiten van de Oostbuis voor vier maanden grote gevolgen heeft voor de omgeving. Tijdens de herstelwerkzaamheden is alleen de Westbuis beschikbaar voor verkeer. Die zal zo optimaal mogelijk benut moeten worden om Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren en de Bevelanden bereikbaar te houden. Omdat de impact verder reikt dan alleen de tunnel, werkt de provincie Zeeland samen met de gemeenten Borsele en Terneuzen, Veiligheidsregio Zeeland en de N.V. Westerscheldetunnel aan een bereikbaarheidsplan. Ook andere belanghebbenden in de omgeving worden hierbij betrokken, zoals grote werkgevers, zorginstellingen en transportbedrijven. De impact van de herstelwerkzaamheden zal groot zijn, maar door nu samen afspraken te maken, bereiden we ons hierop voor.