
24 uur per dag
“De oude verlichting hing er al zo’n twintig jaar. Eigenlijk stonden de lampen pas voor vervanging gepland in 2028, maar we merkten dat onderdelen steeds moeilijker verkrijgbaar waren. Dat maakte onderhoud steeds lastiger. Bovendien verbruiken de oude lampen enorm veel energie, zeker vergeleken met LED. Ze branden immers 24 uur per dag! Waar we vroeger om de 2,5 jaar lampen moesten vervangen, gaan de nieuwe exemplaren minimaal tien jaar mee. Dat levert een flinke besparing op, zowel financieel als ecologisch. LEDverlichting gaat langer mee, verbruikt minder stroom en is dus veel beter voor het milieu. Natuurlijk hechten we ook veel waarde aan de klantbeleving in de tunnel. Daarom zoeken we steeds naar de optimale combinatie van comfort, duurzaamheid en techniek.”
Testen, testen en nog eens testen
Nieuwe tunnelverlichting uitkiezen is geen kwestie van ‘even naar de Gamma en klaar is Kees’. Er komt heel wat bij kijken: van het bepalen van de lichtval en de gewenste lichtopbrengst tot het uitvoerig testen van de verschillende opties. “Tijdens een onderhoudsnacht hebben we twee lichtleveranciers uitgenodigd,” vertelt Hans. “Als proef hebben we over een lengte van twee keer honderd meter nieuwe verlichting opgehangen. Die is een stuk witter dan de oude, die een gelere uitstraling had. Uiteraard zijn er allerlei metingen uitgevoerd, want de nieuwe verlichting moet wel voldoen aan de geldende normen. Een lichtdeskundig bureau heeft een lichtplan opgesteld, zodat we konden beoordelen of beide leveranciers daaraan voldeden. Samen met onze aannemer Westerscheldetunnel Maintenance (WM) hebben we de voor- en nadelen besproken, inclusief het kostenplaatje.”

De juiste instellingen
Uiteindelijk zijn we met één leverancier verder gegaan en hebben we twee typen armaturen getest over een lengte van twee keer honderd meter. Tijdens het testen bleek bij één type dat de lichtbundel te breed was, de tunnelwanden werden naar onze zin te fel verlicht. Onze voorkeur ging daarom uit naar een smalle lichtbundel: minder licht op de wanden, maar ruim voldoende op het wegdek.
“Tijdens een onderhoudsnacht hebben we onderzocht hoeveel we het licht moeten dimmen. Dat kunnen we allemaal zelf instellen,” legt Hans uit. “Een groot voordeel van deze Ledverlichting is dat er een datasysteem aan gekoppeld is. Daarmee kunnen we de conditie van de lampen continu monitoren. Zo zien we eenvoudig óf en waar de lichtopbrengst onder de norm komt, of wanneer een lamp volledig uitvalt. Als de kwaliteit van één LED in een armatuur achteruitgaat en minder fel brandt, compenseren de andere lampen automatisch door feller te branden. Daardoor hoeven we niet meteen het hele armatuur te vervangen. Een slim systeem! Met deze nieuwe verlichting zetten we een belangrijke stap richting een toekomstbestendige tunnel. Efficiënt, duurzaam en klaar voor de komende jaren”